صدور شماره اقتصادی

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است


کد اقتصادی فعالیت های اقتصادی به طرق مختلف در جوامع صورت می گیرد. حمایت از فعالیت کنندگان دراین امر و همچنین نظارت بر اعمال اقتصادی (تجاری) مستلزم شناخت اشخاص فعال در این زمینه می باشد. کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق حقه دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاشهای ناسالم یکی از مزایای این امر محسوب می گردد. در کنار راهنمای ثبت شرکتها و دریافت کارت بازرگانی، ضرورت اخذ شماره (کد) اقتصادی ملاحظه می شود بنابراین با استفاده از مقررات مربوطه که در واحدهای ذیربط وزارت امور اقتصادی و دارایی جاری است نسبت به نگارش و ارائه راهنمای دریافت شماره اقتصادی برای کسانی که نیازمند دانستن اطلاعات مربوط می باشند اقدام شد.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی شماره ای است که بنا بر قانون وضع شده در سال ۷۳ برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند تعیین شد. به این صورت که این اشخاص باید کد اقتصادی خود را روی فاکتورهای خرید و فروش ثبت کنند. از جمله دلایل درج کُد اقتصادی روی فاکتورهای خرید و فروش محاسبه سود به دست آمده در معاملات است و بنابراین با محاسبه دقیق سودهای کسب شده مالیات ها نیز کمتر برآوردی و نظری خواهند بود و محاسبه آنها بیشتر بر اساس اسناد و مدارک صحیح خواهد بود. علاوه براین به وسیله کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور قادر است دفاتر قانونی، فاکتورها و صورتحساب های صادر شده را به راحتی بررسی کند.

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی اشتغال دارند همچنین کلیه اشخاص حقیقی که به امور فوق اشتغال داشته و دارای پروانه کسب یا کار ازمراجع ذیربط بوده و یا دارای محل فعالیت تجاری باشند و واجد شرایط اخذ شماره اقتصادی به شمار می آیند. قابل ذکر است احراز یکی از شرایط فوق برای اشخاص حقیقی کافی می باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی جهت این مرحله همراه با مدارک زیر به اداره دارائی 1- دریافت دفترچه و تکمیل آنها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی) 2- دریافت فرمهای مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی) 3- کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره 4- کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی (2 نسخه) 5- کپی اساسنامه شرکت 6- کپی از اظهارنامه شرکت (و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی) 7- کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن 8- کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن) 9- کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد. 10- نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه 11- پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی و...

منیع : ناظران

البته الان تقریبا اکثر اشخاص شاغل مکلف به کد اقتصادی هستند و می توان گفت افرادی که که با  ماشین کار می‌کنند (فعلا) و نیز کارمندان دولت تنها افرادی هستند که نیازی به کد اقتصادی ندارند.

میم قاف
۲۹ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۳۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی از لایحه بودجه 93 مقرر کردند، اشخاصی که مکلف به ثبت نام برای دریافت شماره اقتصادی می شوند در صورت عدم ثبت نام از کلیه معافیت های مالیاتی در سال 93 محروم می شوند.
ادامه خبر در خبرگزاری فارس
میم قاف
۲۷ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۵۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

طرح جامع مالیاتی از طرح های مهم و ملی کشور است و بی شک به عنوان موتور محرک نظام نوین مالیاتی محسوب می شود. افق چشم انداز طرح جامع مالیاتی باتوجه به مشکلات موجود سیستم مالیاتی کشور بر سه فرآیند شناسایی و ردگیری جریان اطلاعات فعالان اقتصادی کشور، پردازش اطلاعات و تشخیص مالیات و در نهایت وصول مالیات حقه، متمرکز شده است. البته تحقق درست و اصولی سه فرآیند مذکور، مستلزم سازماندهی و اجرای سایر فرآیندهای پشتیبانی مرتبط با آن است. براساس چشم انداز وضع مطلوب که برگرفته از تجربه سیستمهای مالیاتی موفق در سایر کشورها است، شرط دستیابی به وضعیت مطلوب که در آن ضمن کاهش هزینه های وصول مالیات، افزایش رضایت مشتری، کاهش فرار مالیاتی، افزایش درآمدهای مالیاتی و .. امکان تامین اهداف سیستم مالیاتی محقق خواهد شد. اما برای رسیدن به یک سیستم مالیاتی که بتواند ضمن وصول تمام درآمدهای مالیاتی دولت، رضایت تمام صاحبان منافع سازمان را تامین کند مستلزم داشتن یک رویکرد سیستمی در برخورد با مسائل و مشکلات مالیاتی است. در صورت اجرایی شدن این طرح می توان به بهبود روش های دریافت مالیات، رشد درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی امیدوار شد. با اجرای طرح جامع مالیاتی ، مودیان شاهد گونه ای جدیدی از خدمات مالیاتی به صورت الکترونیک وآنلاین خواهند بود. مکانیزه کردن اطلاعات مودیان یکی از اقدامات به منظور استقرار نرم افزار یکپارچه مالیاتی است. دریافت اظهار نامه ، ارسال صورت معاملات فصلی، دسترسی مودیان به پرونده مالیاتی خود، برخورداری از امضای دیجیتال وتامین اطلاعات مورد نیاز درفرایند الکترونیکی کردن نظام مالیاتی انجام می شود و با توجه به موارد یاد شده بیش از پیش اهمیت اجرای طرح جامع مالیاتی ومزایای بی شمار آن آشکار می شود در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور معتقد است که اجرای این طرح تاثیر به سزایی بر اقتصاد کشور دارد وپیاده سازی موفق این طرح نه تنها پشتیبانی سازمان و وزارتخانه ، بلکه حمایت دولت وکل نظام را می طلبد و به منظور تامین هزینه های جاری دولت از طریق درآمدهای مالیاتی، گزینه ای به غیر از اجرای کامل و یکپارچه طرح جامع مالیاتی وجود ندارد. ( فاطمه مالکی )

منبع: سازمان امور مالیاتی کشور


میم قاف
۲۷ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۴۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر